سازمان نظام مددکاری اجتماعی؛ اهداف، ویژگیها، فعالیتها و اختیارات
مقدمه
برای تأمین مشارکت هر چه وسیعتر مددکاران اجتماعی در انتظام امور حرفهای خود و تحقق اهداف اجتماعی مندرج در قوانین بالادستی در سطح کشور سازمان نظام مددکاری اجتماعی باید تشکیل شود. بدین منظور شکل گیری ارکان نظام در سطوح استانی و شهری نیز مورد نیاز است.
اهدافی که نظام مددکاری اجتماعی می تواند دنبال کند به شرح زیر می تواند باشد:
- مددکاران اجتماعی کارشناس ارشد در رأس هرم امور اجتماعی از جمله سلامت اجتماعی، کاهش آسیب های اجتماعی و … قرار گیرند.
- کارشناسان مرتبط در حوزه اجتماعی در سطوح میانی و بدنه هرم امور اجتماعی در کشور را تشکیل دهند.
- یک اجتماع حرفهای مولّد ثروت و رفاه که قادر است تا دانش و اطلاعات مرتبط با حرفه را برای اعضای خود به روز نماید.
- توسعه سالم فضاهای زیستی و اجتماعی به کمک وزارت خانه ها، نهادها، سازمان ها (اعم از دولتی و غیردولتی) با تاکید بر رویکرد سلامت اجتماعی و ارتقاء سطح سرمایه اجتماعی در کشور توسط سازمان نظام مددکاری اجتماعی مدیریت شود.
- با بررسی توان کارشناسان در حوزه اجتماعی در سطح ملی و منطقهای امکان ارتقاء و ایجاد بستری برای رقابتهای بین المللی فراهم می گردد.
از خصوصیات و ویژگی های سازمان نظام مددکاری اجتماعی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
- سازمان نظام مددکاری اجتماعی دربرگیرنده تعاملات و ارتباطات (رسمی و یا غیررسمی) میان نهادها به ویژه نهادهای اجتماعی است.
- سازمان نظام مددکاری اجتماعی دربرگیرنده جریان منابع فکری میان نهادهاست.
- تجزیه و تحلیل سازمان نظام مددکاری اجتماعی به منظور ارزیابی و پایش به عنوان منبع کلیدی به منظور افزایش شاخص های اجتماعی در جامعه کمک شایان توجهی می نماید.
مهمترین فعالیت و اختیارات هیات مدیره که در واقع وظایف سازمان محسوب می شود، به شرح زیر است:
- برنامه ریزی در جهت تقویت و توسعه امور اجتماعی از جمله سلامت اجتماعی و کاهش آسیب های اجتماعی به شکل روستایی، شهری، استانی و کشوری.
- برنامه ریزی به منظور رشد و اعتلای حرفه مددکاری اجتماعی و مشاغل مربوط به آن در سطوح مختلف حرفه ای.
- ارتقای دانش و کیفیت کار شاغلان در بخشهای اجتماعی از طریق ایجاد پایگاه های علمی و فنی، آموزش و انتشارات.
- همکاری با مراجع مسوول در امر کنترل پروژه های اجتماع محور و مرتبط با حوزه اجتماعی از طریق اعضای نظام مددکاری اجتماعی بر حسب درخواست.
- نظارت بر حسن انجام خدمات اجتماعی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در طرحها و فعالیت های غیردولتی و تعقیب متخلفان از طریق مراجع قانونی ذیصلاح.
- مشارکت در امر ارزشیابی و تعیین صلاحیت و ظرفیت اشتغال به کار شاغلان در امور اجتماعی و گرفتن تأییدیه از نظام مددکاری اجتماعی به عنوان ملاک استخدامی.
- دفاع از حقوق اجتماعی و حیثیت حرفهای اعضاء و تشویق و حمایت از فعالیت های با ارزش و برگزاری مسابقات حرفهای و تخصصی و معرفی طرحهای ارزشمند.
- تنظیم روابط بین کارشناسان امور اجتماعی و کارفرمایان و جلوگیری از مداخله اشخاص فاقد صلاحیت در امور اجتماعی.
- ارجاع مناسب کارها به صاحبان صلاحیت.
- کمک به ترویج اصول صحیح اجتماعی و همکاری با وزارتخانه های مرتبط در زمینه کنترل و اجرای طرحهای اجتماعی با استفاده از خدمات اعضای نظام در استان ها و شهرها.
- ارائه خدمات کارشناسی به مراجع قضایی و قبول داوری در اختلافاتی که دارای ماهیت اجتماعی است.
- همکاری با مراجع استان در هنگام بروز سوانح و بلایای طبیعی.
- تهیه و تنظیم مبانی قیمت گذاری خدمات اجتماعی در استان و پیشنهاد به سازمان های متبوع.
سجّاد مجیدی پرست
مدیر پژوهش کلینیک مددکاری اجتماعی هانا، مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی
پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران